Monday 22 September 2014

Oh! Info: Lenovo A806 Yang Cool

As salam & salam sejahtera semua.

Hari ini admin akan menulis satu hal yang berkaitan Lenovo. Lenovo-Satu jenama yang sedang meningkat naik di Malaysia. Artikel kali ini bukan tentang asal usul lenovo, tetapi salah satu phone keluaran nya iaitu Lenovo A806 yang memang cool!

Sebelum ini admin ada keluarkan 1 artikel berkaitan Lenovo A880 <<boleh klik sini untuk baca>> yang awesome. Mulai dari admin membeli A880 ini, admin sentiasa mengikuti perkembangan model-model terbaru ideaphone/smartphone keluaran Lenovo ni, dan satu hari ternampaklah Lenovo A806. Memang tertarik dengan spesikasinya. Harganya pun amat, amat berpatutan.

Dikeluarkan pada bulan Ogos 2014 dengan skrin 5" (skrin paling ideal untuk smartphone), dengan rangkaian 4G, Internal Memory 16GB (boleh tambah 32GB sd kad), RAM 2GB. Android OS pula 4.4.2 Kit Kat dan kamera belakang 16MP, depan 5MP (sesuai bagi yang suka selfie). Mini SIM (single sim) serta mengguna batery Li-Ion 2500 mAh. Boleh rujuk gambar dibawah untuk lebih detail tentang spesikasinya. (Maklumat diambil dari GSM Arena dan ia adalah 99% benar).




Macam mana, menarik bukan? Harga untuk AP set sekitar RM550 (murah dan berbaloi). Bercerita tentang AP set ni jika anda nak tahu perbezaan paling mudah di antara AP dengan Ori set adalah dengan bertanya tentang WARRANTY phone tersebut pada penjual:

i)  AP set ni waranty dia adalah local warranty. Maksudnya warranty dia adalah warranty dari kedai yang menjual handphone itu sendiri. Jika rosak dalam masa warranty, kedai itu akan membaikinya sendiri.

ii) Manakalah Ori set, warranty nya adalah warranty kilang. Maksudnya jika ada kerosakan dalam masa warranty, handphone itu perlulah di hantar ke Lenovo Malaysia untuk dibaiki.

Jika tuan kedai memberitahu local waranty ---> AP set, Jika waranty kilang (Lenovo malaysia) ianya Ori set. Selalunya harga AP set ini lebih murah dari ORI set. Ok, faham? ;)

Oklah, setakat ini sajalah tulisan admin untuk kali ini. Jumpa lagi di artikel yang akan datang..

Ps: Admin lebih galakkan anda membeli smartphone Lenovo ini berbanding handphone klon. Harganya hampir sama diantara A806 ni dengan klon android Galaxy S5. Jaminan admin anda pasti rasa Cool jika menggunakan Lenovo A806 ni. Sungguh.. Nak tahu apa yang Cool nya, cuba sambar satu!