Sunday 19 January 2014

Info: 9 tanda awal anda mengidap Kencing Manis

Hari ini admin nak bercerita sedikit bab penyakit Diabetes atau pun Kencing Manis. Penyakit yang amat berbahaya tapi amat di pandang remeh oleh sesetengah pengidapnya. Ianya boleh dikatakan 'ibu segala penyakit lain'. Jika diabetes ini tidak di kawal dan dijaga dengan betul ianya boleh menyebabkan serangan jantung, kerosakan buah pinggang, kerosakkan saraf, buta mata, kaki terpaksa dipotong serta pelbagai kesan yang lain yang berbahaya..

Jadi hari ini admin akan memberikan 9 tanda awal seseorang itu mengidap kencing manis. Jadi inilah dia.. Layan.

1. Kerap kencing terutama waktu malam
2. Sering dahaga dan banyak minum air terutama air manis
3. Mudah lapar dan banyak makan
4. Mudah penat dan sering mengantuk
5. Selalu sakit kepala dan rasa loya
6. Pergerakan tubuh badan terganggu
7. Berat badan menurun pada kadar yang cepat
8. Kebas pada bahagian kaki dan tangan.
9. Gatal-gatal di sekitar ari-ari ( di sekeliling kemaluan)

Jika anda mengalami 9 gejala-gejala di atas, admin nasihatkan pergi buat ujian paras gula anda. Ujian ini bukan hanya boleh dilakukan di klinik atau pun di Hospital tapi boleh juga di buat di Farmasi-farmasi dengan bayaran hanya RM 5. Bayaran RM 5 itu tidak lah mahal jika nak dibandingkan dengan kesihatan anda! Jadi janganlah kedekut sangat :) Contoh ujian adalah seperti gambarajah di bawah:


Selepas dapat bacaan, bolehlah dibandingkan dengan jadula di bawah. Dengan itu dapatlah ditentukan sama ada anda dah mengidap kencing manis ataupun tidak.


PS: Macammana dengan bacaan anda? Bagi yang normal tu syukurlah & admin nasihat lakukan langkah berjaga-jaga agar tidak mendapat diabetes. Bagi yang sah ada kencing manis itu eloklah lakukan penjagaan dan pengawalan diabetes anda dari awal.. Memang kena pantang makan, tapi bukan pantang kalau jumpa makan yer..  Elakan pengambilan terlampau banyak makanan & minuman yang manis-manis..